MARKA RENGİ VE WEB SİTESİ RENKLERİNİN BELİRLENMESİ

web sitesi renk


Renk, satın alma kararları vermemizde önemli bir rol oynamaktadır. Hem çocuklar hem de yetişkinler belirli renklere yönelme eğilimindedir. Renkler bizim davranışlarımızda ve tercihlerimizde tek başına olmasada, yerine göre az veya çok etkilidir.
En son ne zaman yeni bir telefon aldınız. Marka tercihleriniz bir yana, kamera kalitesi, ekran boyutu, pil kapasitesi gibi dikkat ettiğiniz özelliklerin yanında renk, çok belirleyici bir tercih sebebi olarak karşımıza çıkıyor.

Bu yazıda renk psikolojisinin gücünü marka bilinci oluşturma etkinliklerinize nasıl entegre edebileceğinizi ve özellikle de e-ticaret web sitelerinde doğru renk seçimleriyle, ziyaretçi trafiği ve dönüşmlerini nasıl arttırabileceğinizi ele alacağız.

Firmalar veya kişisel girişim için açılan web adreslerinde dikkat edilmesi gereken pek çok husus var, site tasarımı ve renk seçimlerine dair ele alınması gereken detaylar, web tasarımında renk planlaması, web sitesi kimliği, ürün ve/veya hizmetleri ile ilintili kullanılacak renkler ve anlamları, Logo Tasarımı ve Renk Seçimi Yaparken Bilinmesi Gerekenler, renk psikolojisi, Web Tasarım'da Renk Uyumu, Web Tasarımda Uyumlu Renk Paletlerinin nasıl oluşturulacağı dahil pek çok noktaya dikkat edilmeli. ( www.ihracat.co )

Markalaşmada renk seçimin önemi
Markalaşma olmadan tüketici davranışlarını tartışmak neredeyse imkansızdır. Tüketici yanıtlarını (hisler veya karakter özellikleri) çeşitli bireysel renklere göre kategorize etme yönünde birçok girişim var-örneğin sarıyı rengi mutlulukla veya kırmızı rengi cesur olmak ile ilişkilendirmek. Gerçek şu ki, renk, kişisel duygulara tamamen atfedilecekse, bu atıf kişisel tecrübelere çok bağımlıdır. Ancak burada asıl hedef genel algıların ve yaklaşımların belirlenip genele hitap edebilecek kombinasyonların yapılabilmesidir.

Araştırmacılar, "Pazarlamada Renk Etkisi" başlıklı bir araştırmada, dürtüsel satın alma davranışlarının yaklaşık %90'ının sadece renk tercihinden kaynaklanıyor olabileceğini gösteriyor.

"Renklerin marka tercihi ve ürün seçiminde etkileri" başlıklı bir başka çalışmada, marka renginin, ve buna bağlı müşteri tercihlerinin, tüketicinin hangi rengin belirli bir marka için uygun olduğu algısına bağlı olduğunu ortaya koydu. Bu bilgi, renk uyumunun, markaların ürünlerini satabilmek için kullandığı tüm araçlar içinde çok belirleyici bir unsur olduğu anlamına gelir.

brand colors

Markalar ve Renkler
McDonald'ın kırmızı ve Starbucks’ın yeşil rengi logolarında ve tabelalarında nasıl kullandığını gözünüzde canlandırın. Her iki durumda da, bu markalar markalarını temsil etmek için bir ana renk kullanıyorlar. Kırmızı, genellikle iştahla ilişkilidir ve bir fast-food müşterisine ulaşmak için, logoda kullanılan baskın renk olarak çok doğru bir tercihtir. Starbucks çevre duyarlılığı konusunda ciddi çabaları ve yatırımı olan bir firma olarak, yeşil rengi logosunda kullanarak çevreci imajını güçlendirmektedir.

Kırmızı ve Mavi renkler üzerine yapılan bir başka çalışmada, satın alma davranışının, tüketicilerin marka algılamaları üzerindeki etkisinden dolayı, renklerle ciddi bir ilişki içinde olduğu ortaya konmuştur. Diğer bir deyişle, renk, tüketicilerin bir markayı, nasıl kişiselleştirdiği nasıl algıladığı konusunda çok belirleyicidir. Sportif ve havalı bir marka imajı olan Nike, bu nitelikleri vurgulayan renkleri kullanarak tüketicilerle güçlü bir bağ kurmaktadır.

Bilim adamları insanların bir şeyi algılarken veya ilişkilendirirken kısayollar ve benzetmeleri tercih ettiğini kanıtlamıştır. Renk, marka kimliğini geliştirmede inanılmaz derecede önemlidir; o kadar ki yeni markaların logolarını oluştururken düşünülmesi gereken temel özellik olarak ele alınır. Bir ürün logosuna ve marka kimliğine dair kullanılacak renkler belirlenirken, bu renklerin çağrıştırdığı olumlu duygular ele alınarak çalışma yapılır. ( www.ihracat.co )

Renklerin önemi ve marka bilinirliği
İnsanlar, bir markanın kendisini nasıl konumlandırmaya çalıştığını anladığında, bu pozisyona uyan renklerin, marka tarafından nasıl kullanıldığına bakar, eğer insanların kafasındaki imajla örtüşmeyen renkler kullanılıyorsa markaya olan ilgileri azalır.

Kissmetrics'e göre, aşağıdaki istatistikler renklerin alımları nasıl etkilediğini ortaya koyuyor:
Yeni ürünlerin pazarlanmasında marka yöneticileri, ürünlerinin görsel görünümünü ve rengini diğer faktörlerden daha ciddi şekilde ele almalılar, çünkü alışveriş yapanların %93'ü kararlarını vermek için ürün ve renk arasındaki uyuma bakarlar.

Yakın zamanda yapılan bir ankette, bir ürün satın alırken alışveriş yapan kişilerin %85'inin rengi ana belirleyici faktör olarak gördüğü belirlenmiştir.

Renk, marka bilinirliğini %80 artırır ve marka bilinirliği doğrudan tüketici güveni ile bağlantılıdır.
Bazı renkler belirli alışveriş türlerini cezbetmektedir. Haki ve lacivert, bütçesine göre alışveriş yapanları çekerken, kırmızı, turuncu ve siyah, alışveriş tutkunlarının ilgi duyduğu renklerdir. Pembe, gül ve gökyüzü mavisi geleneksel alıcıları cezbeder.

Yine Kissmetrics'te yayınlanan bir çalışmada, online alışveriş yapanların yarısı, tasarımını ve renklerini beğenmedikleri sitelere ikinci kez girmediklerini, bu sitelerden alışveriş yapmadıklarını belirtmişler

marka renkleri

Renklerin anlamı, renklerin insanlarda uyandırdığı duygular ve Markaların renk seçimi

Kırmızı: Enerjik renktir, aciliyet hissi yaratır, kalp atış hızını arttırır, cesaret, aşk ve dinamizmi ifade eder. İştahı tetikler, bu yüzden yemek firmaları tarafından temel veya destekleyici renk olarak kullanılır. 
Markalarında kırmızı rengi kullanan işletmeler: Coca-Cola, McDonalds, Levi’s, Netflix CNN ve Youtube.

Mavi: Güvenlik duygusu ve beraberinde sadakati temsil eder, iş hayatında bu renk gömlek, iş kıyafeti ve kravat gibi aksesuarlar bu yüzden tercih edilir. Deniz ve gökyüzü ile bağdaştırıldığında, özgürlüğü, dinginliği, uzak ufukları temsil eder. İştah kapatır, yemek firmaları için uygun değildir.
Markalarında mavi renk kullanan işletmeler: Visa ve Citibank gibi finansal kuruluşlar arasında popülerdir. Facebook, Wal-Mart, Ford, Samsung, Intel, GAP

Sarı: Genç ve iyimser; aynı zamanda mutluluk veren neşeli bir renk olarak algılanır, Mutluluk iştahı tetikleyen bir histir. Dikkat çekicidir, önemli notları insanlar sarı fosforlu kalemle işaretler. Farklı sektördeki pek çok marka, logolarının ilk bakışta algılanabilmesi için sarı renk kullanır.
Markalarında sarı kullanan işletmeler: DHL, Shell, Best Buy, Ferrari, Cat, Nikon, Imdb, McDonald's.

Yeşil: Servet, sağlık ve tazelik ile ilgilidir. Gözlerin işleyebileceği en kolay renktir.
Çevre bilinci, doğa sevgisi gibi temalar için uygun renktir.
Markalarında yeşil renk kullanan işletmeler: Starbucks, Landrover, BP, Lacoste, Knor.

Turuncu: Beyni uyaran, zihinsel aktiviteleri hızlandıran bir renktir. Güneşin renklerinden biri olarak enerji sektöründe kullanılabilir, sağlıklı meyve sebzelerin çoğu turuncu renktedir, açlık hissini körüklediğinden gıda sektöründe kullanılabilir. İletişime açık, harekete geçirici mesajlar için yararlıdır; Kaydolmak, satın almak, satmak, abone olma gibi gibi ticari mesajlara uygundur.
Markalarında turuncu renk kullanan işletmeler: TNT, Fanta, Nickelodeon, Migros, Foxtv

Pembe: Romantik ve kadınsı bir rentir,sevgi, aşk, duyarlılık gibi duyguları ifade eder. Kız çocuklarına ve genç kadınlara satışı hedeflenen ürünlerde bu renk kullanılır.
Markalarında pembe kullanan işletmeler: Barbie, Floral,  Cosmopolitan

Mor: Sakin ve yatıştırıcı; zenginlik ve lüksle de ilişkilendirildi, aynı zamanda
fantezi, gizem ve bilgeliği temsil eder. Yaratıcılığı çağrıştıran bir renktir. Din, Astroloji, meditasyon alanlarında yoğun kullanılır.
Markalarında mor kullanan işletmeler: Yahoo, Milka, FedEx. Cadbury

Beyaz: Saflığı, temizliği el değmemişliği simgeler, Odaklanma ve dikkat oluşturmak için kullanılabilir.; İstikrar ve devamlılık hissi uyandırır.
Markalarında beyaz kullanan işletmeler: Apple, Swaroski, Audi

Siyah: Şık ve güçlü, etkileyici ve derinlik hissi uyandırır; lüks ürünler veya hizmetler pazarlamak için tercih edilir. Aynı zamanda özgüven disiplin ve kudreti simgelediğinden spor ürünlerinde de sıkça görülür. Geri fonda kullanımı konsantrasyonu arttırır.
Markalarında siyah kullanan işletmeler: Puma, Adidas, Chanel, Uber

Doğru renklerle web sitenizi ve e-ticareti geliştirmek
Renk psikolojisi, renklerin insanlar üzerinde yarattığı etki, tüketici davranışını nasıl etkilediği, hangi renklerin hangi ürün gruplarına karşı ilgi yarattığı, olumlu duygulara sebebiyet verdiği, bir markaya dair,logo, sembol, görseller, web sitesi gibiçalışmalar yapılırken profesyonelce ele alınmalı.  

Markanızın internet üzerindeki adresi yani web sitenizin ve sosyal medya kanallarınızın trafiğini ve yatırım getirisini artırmak için aşağıdaki tavsiyeleri uygulayabilirsiniz. ( www.ihracat.co )

marka renkleri

Web sitenizde renk kullanımı planlarken dikkate alınması gereken noktalar
  • Renkleri doğru kombinasyonlarla kullanmak
  • Renklerin, doğru noktalarda kullanılması
  • Renk seçiminin ürünün özellikleri dikkate alınarak yapılmalı
  • Renk seçiminin hedef kitleye göre yapılması
  • Renk seçerken iş amacınızın doğru saptanması
Web sitelerinde renk seçiminin önemi
İlk kez bir web adresini ziyaret eden kişiler, 5-10 saniye arası bir süre, sitenin görsel özelliklerini inceler.

Tasarımı, rengi, içerik yerleştirmesi vb gibi. Bu süre sonunda siteden ayrılabilir ya da siteye ziyaret amacı neyse ona yoğunlaşarak sitede kalır. Dolayısıyla ister e-ticaret sitesi, ister bir firma sitesi isterse kişisel bir site olsun, ziyaretçisini müşteriye veya takipçiye dönüştürebilmesi için çok kısa bir sürede olumlu imaj oluşturmalı.

Bu noktada sitede kullanılan renklerde çok önemlidir. Markanıza dair renklerin zaten çalışılmış olduğunu düşünürsek, site genelinde kullanılacak renk kombinasyonlarının belirlenmesi açısından aşağıdaki renk bilgileri fikir verebilir:

Ilık Renkler: sarı, turuncu, kahverengi, sarı-yeşil ve turuncu-kırmızı 

Soğuk Renkler: Soğuk renkler mavi, yeşil, pembe, mor, mavi-yeşil, magenta ve mavi-kırmızı

Arabulucu Renkler: Mor ve yeşil, soğuk ile ılık renkler için arabulucu renklerdir.
Açık mavi arabulucu olarak ılık bir hava katar.

Nötr Renkler: Beyaz, siyah, gri. Nötr renkler geri fonda kullanılır, ılık renklerin ön plana çıkmasını sağlar

Çoklu Renkler: Ilık ve soğuk renklerin bir arada kullanıldığı veya çok sayıda rnek barındıran siteler ziyaretçileri rahatsız eder. Tavsiye edilen genel tasarıma bağlı olarak iki ana rengin ağırlıkta kullanıldığı sitelerdir. ( www.ihracat.co )

Renk paleti Oluşturmak: Web sitesi oluştururken kullanılacak birden fazla rengin belirlenmesi, uyumlu olup olmadığını, renk paleti hizmeti veren sitelerle yapabilirsiniz. Kullanmak istediğiniz örneğin 3 rengi, online olarak renk paletlerinden seçebilir, tonları ile oynayarak kafanızdaki renk imajını elde edebilirsiniz. Bazen bir site tasarlarken tek bir rengi 2 ayrı tonda kullanmakda hoş olabilir. Yine renk paletleri bu noktada doğru ton kombinasyonu oluşturmada size yardımcı olur.

Renk paleti hizmeti sunan ücretsiz siteler:

Web sitesi trafiği ve dönüşümleri artıracak ipuçları
Firmanız için veya bireysel bir web sitesi hazırlarken, ana sayfa başta olmak üzere, sayfalar içinde, web sitenizin içeriğine ve amacına uygun olarak, sizin için en uygun renkleri kullanmanız faydalı olacaktır. Renk kullanımı sadece logonuz veya kurumsal renklerinizle sınırlı değildir, örneğin web siteniz içindeki menü altları, numaralandırmalar, çeşitli sayfa işaretlendirmeleri, bir takım uyarıcı ve dikkat çekici renklerle yapılabilir.

Kullanıcı güvenini oluşturmak için mavi kullanın
Bu ilke esas olarak finansal kuruluşlar tarafından kullanılmaktadır. Bankanız muhtemelen kendi web sitesi için kullanıyor. Mavi renk logonuzun veya marka görsellerinizin temel rengi olmasa da, web siteniz üzerinde, bazı noktalarda kullanabilirsiniz.

Dikkat çekmek için Sarı kullanın
Sarı uyarıcı bir renktir;  zemin kat işaretleri ve trafik işaretlerinde bu yüzden kullanılır. Web sitenizde, sayfalar içinde yer yer sarı kullanmanız faydalı olacaktır.

Turuncu bir acele ya da dürtü hissi yaratır
Birincil renkler, kontrast oluşturması nedeniyle harekete geçirici mesaj işaretleri için iyi olsa da turuncu, ziyaretçilerinizi belli bir davranışa yönlendirmek, tıklama, satın alma gibi davranış hislerini tetiklemek için kullanılabilir.

Renkler söz konusu olduğunda evrensel bir kanun yoktur, ancak alt satırda önemli olduğuna dair birçok kanıt bulunmaktadır. Siteniz için en iyi sonucu bulana kadar A / B testi kullanarak hangi renklerin hedef kitlelerinizi harekete geçirdiğini tespit etmeye çalışın. 

Sonuçta bir renk, tek bir duyguya, tek bir insan tipine, tek bir yaş veya cinsiyet grubuna, tek bir sektöre hitap etmez, çok sayıda kombinasyon ve olasılığın bir araya gelmesi ile renk kullanımı yardımcı etken olarak size faydalı olacaktır. ( www.ihracat.co )



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

yürekdede ile padişah kitabının kısa özeti

korkusuz kaptanlar kısa kitap özeti

küçük lord kitabının kısa özeti