demiryolu taşımacılığının tarihsel gelişimi ile ilgili duygu düşünce ve izlenimlerinizi anlatan yazı
DEMİR YOLU TAŞIMACILIĞININ GELİŞİMİ İLE İLGİLİ DUYGU, DÜŞÜNCE VE İZLENİMLERİNİZİ ANLATAN BİR YAZI YAZINIZ.
Demiryolu taşımacılığının tarihsel gelişimini düşündüğümüz zaman özellikle son yüzyılda çok büyük bir aşama kaydetmiştir. Başlangıçta kömür ile çalışan trenleri düşündüğümüz zaman bu durum çok daha iyi anlaşılacaktır. Çünkü günümüzde artık hızlı trenler ortaya çıkmıştır.
Bu hızlı trenler vasıtası ile eskiden trenle bir günde gidilen yerler günümüzde birkaç saate kadar düştü. Bu gelişimle beraber insan yaşamı da çok kolaylaştı. Eskiden insanlar hiçbir konforu olmayan trenlerde yolculuk yaparken günümüzde artık beş yıldızlı otel konforuna kavuşmuştur trenler. Aynı zamanda eskiden tren kazaları çok olurken günümüzde bu durum bir hayli azalmıştır. Şimdilerde ise bilim insanları çok farklı projeler üzerinde çalışmaktadır bu konu ile ilgili. Bu da sadece mıknatısların çekim gücü ile trenleri yürütmek. Galiba bu proje hayata geçirildiği zaman yolculuk denen bir kavram da kalmayacaktır.
DEMİRUYOLLARININ TARİHSEL GELİŞİMİ HAKKINDA BİLGİLER
a.Dünyada ilk kez 1825 yılında İngiltere'de başlayan ve 25 sene içinde tüm Avrupa'ya yayılan demiryolu ulaşımının, toprakları 3 kıtaya yayılan Osmanlı İmparatorluğu'na girişi, diğer birçok teknolojik yeniliğe göre çok erken olur.
b.Anadolu topraklarındaki demiryolu tarihi, 23 Eylül 1856 tarihinde 130 km'lik İzmir-Aydın hattına İngiliz girişimcilerin ilk kazmayı vurmasıyla başlar.
c.Daha sonra yine batılı ülkelere verilen imtiyazlarla, Batı Anadolu’da, Bağdat ve Hicaz hatları inşa edilmiştir.
d.Bu hatlar içinde sadece Hicaz hattı Osmanlı İmparatorluğu’nun kendi olanaklarıyla inşa edilmiştir.
e.1920 yılına kadar inşa edilen toplam 14 bin km hattın sadece 4 bin 136 km'si Misak-ı Milli sınırları içindedir.
f.Cumhuriyetin ilk yıllarında, 1923-1940 yılları arasında ise, her türlü zorluğa ve ekonomik zorluklara rağmen, Anadolu’nun batısını doğuya ve güneye bağlayan 3 bin 208 km demiryolu hattı yapıldı.
g.Bütün dünyanın ekonomik krizde olduğu II. Dünya Savaşı sonrasında, 1950-2000 yılları arasında, özellikle yabancı ülkelerin de etkisiyle devlet, demiryollarını tamamen ihmal ederek, karayollarına yatırımları yoğunlaştırmıştır.
h. Cumhuriyetin ilk yıllarında yolcuda yüzde 42, yükte yüzde 68 olan demiryolu taşıma oranı bu yıllarda yolcuda yüzde 2’lere, yükte yüzde 5’lere kadar düşmüştür.
Yorumlar
Yorum Gönder