İHRACAT VE GLOBAL TEDARİK ZİNCİRİ
Tedarik zinciri, malzemenin satıcı tarafından imalat prosesi boyunca nihai müşteriye taşınmasının tüm yönlerini içerir. Tedarik zinciri, satıcılara, üreticilere, aracılara, lojistik hizmetleri ve müşteriye odaklanmaktadır.
Tedarik zinciri artık sınırlar içinde yer almamakta; satıcılar, üreticiler veya müşteriler olmasına bakılmaksızın tüm ulusları kapsamaktadır. Son on yılda Çin, küresel bir ekonomik lider haline geldi. Çin, ucuz işgücü avantajı ve fason üretim odaklı ihracata dayalı büyüme hamlesini, tedarik zincirinin bağlantı halkalarını oluşturan lojistiğe dayalı yatırımlar ve çözümlere önem vererek sürdürdü. Ekonomistler, gelişmekte olan ülkelerin bazılarının önümüzdeki on yılın en önemli ekonomik güçlerinden bazıları olacağını öngörüyor, bu tahminler Çin’e benzer yeni küresel ekonomi liderlerin önümüzdeki yıllarda belireceğini ifade ediyor.
Tedarik zinciri artık sınırlar içinde yer almamakta; satıcılar, üreticiler veya müşteriler olmasına bakılmaksızın tüm ulusları kapsamaktadır. Son on yılda Çin, küresel bir ekonomik lider haline geldi. Çin, ucuz işgücü avantajı ve fason üretim odaklı ihracata dayalı büyüme hamlesini, tedarik zincirinin bağlantı halkalarını oluşturan lojistiğe dayalı yatırımlar ve çözümlere önem vererek sürdürdü. Ekonomistler, gelişmekte olan ülkelerin bazılarının önümüzdeki on yılın en önemli ekonomik güçlerinden bazıları olacağını öngörüyor, bu tahminler Çin’e benzer yeni küresel ekonomi liderlerin önümüzdeki yıllarda belireceğini ifade ediyor.
Global tedarik zinciri her geçen yıl daha kompleks hale geldiğinden ve azalan kar marjlarına bağlı olarak lojistik süreçlerin maliyeti ve termin süreleri çok daha dikkatle ele alınması gereken süreçlere dönüştüğünden, şirketler bu değişime uyum sağlamalı ve tedarik zincirini yönetim süreçlerine dahil ederek, güncel gelişmelere uygun stratejiler geliştirmelidirler. Global pazarda farklı ülkelere ihracat yapan firmalar, her yeni pazarda kendi tedarik zincirini oluşturmak yerine, gelişmekte olan ülkelerin yerel satıcılarını ve onların yerel dağıtım kanallarını kullanabilirler. Geleneksel olarak ulusal veya bölgesel ticaret gruplarında faaliyet gösteren şirketler, küresel tedarik zincirini genişletmek için kendilerini çeşitli bölgelere, çeşitli pazarlara yönelik olarak donanımsız hissedebilirler. Bu, o bölgede hali hazırda güçlü bir satış ve pazarlama ağı olan firmalarla işbirliği yaparak aşılabilecek bir problemdir. (www.ihracat.co)
İşletmeler, kültürel farklılığın yeni bir bölgede yapılacak ticari bir girişimin başarı veya başarısızlığında belirleyici bir rol oynadığını anlamalıdır. Örneğin Amerikalı işletmeler geleneksel dağıtım kanallarının ve yerel aktörlerin kullanıldığı çok zor bir ticaret ortamına sahip olan Japonya gibi ülkelerde, kendi sistemlerini dayatarak başarısız olmuştur.
Şirketler, bu engelleri, ürünlerini yabancı bir ülkede satmak veya ürünlerini lisanslamak üzere yerel acentalar kullanarak aşabilir. Bir ürünün lisanslanması, ürünlerin uygun bir şekilde pazarlanması veya satılması için başarısız olursa, lisanslama şirketinin sözleşmeyi feshetmesine olanak tanıdığı için bazen daha yararlı olur.
Müşterek girişimler yeni bir pazara girmenin akıllıca ve daha az riskli bir yolu olabilir. Bir ortak şirketin yerel uzmanlığını kullanarak, ürünün başarısı için daha büyük bir fırsat yakalanabilir.
Bir iç piyasada ürün satan çoğu şirketin, yabancı bir ülkedeki eşyaları satacak bilgi ve beceriye sahip olmadığı görülmektedir. Neyse ki, bir ücret karşılığında, ürünlerin piyasaya sürülmesine ve pazarlanmasına yardımcı olacak, pazarlama, dağıtım ve lojistik hizmeti veren aracı firmalar neredeyse her ülkede mevcuttur. (www.ihracat.co)
Uluslararası Nakliye Firmaları (Freight Forwarders)
Nakliye şirketi, kısaca, firmalar için yüklerinin alıcının ülkesinde talep edilen adrese taşınma işini organize eden ve üstlenen ulaşım organizasyonunu yapan firmalardır. Bu firmaların sundukları nakliye hizmetine yönelik birincil görevi, gönderim maliyetlerini en aza indirmek için en uygun taşıma opsiyonlarını müşterilerine sunmaktır. Bazen bir full konteyner ya da full tır için müşteri beklentilerine uygun termin süreleri ve uygun fiyat alternatiflerini oluşturmaya çalışırlar. Bazen ise daha küçük çapta ve full araç doldurmayan parsiyel yükler için en uygun taşıma alternatiflerini oluşturmaya çalışırlar. Böyle yükler için, küçük gönderileri tek bir büyük gönderim oluşturmak üzere birleştirme, yani birden fazla sayıda müşterinin, yakın adreslere gönderilmek üzere, çeşitli ebat ve ağırlıktaki malzemelerini tek bir araç ile taşımak üzere organizasyon yaparlar. (www.ihracat.co)
Nakliye firmaları, ihracatçı veya ithalatçı firmaların, yurtdışına mal göndermek, ya da yurtdışından mal aldırmak için ihtiyaç duydukları dökümantasyon hizmetlerinide sağlamaktadırlar.
İhracat Yönetim Şirketleri – Dış ticaret sermaye şirketleri (Export Management Company)
İhracat yönetimi şirketleri daha önce ihracat yapmamış ve/veya yoğun ihracat yapmadığından, ihracata yönelik bir departmanı olamayan, bu yönde yatırım yapmaktan kaçınan veya uzman bir firma ile işbirliği yapmak yönünde ihracat satış stratejisi benimseyen şirketlere hizmet sunmaktadırlar. İhracat yönetim şirketleri, bir şirketin ihracat departmanı olsaydı sahip olabileceği tüm hizmetleri sunar, ihracata dair operasyon ve dökümantasyon süreçlerini yönetir ve hizmet verdiği firmalar için yurtdışında satış pazarlama faaliyetleri yürütür.
İhracat Ticaret Limited Şirketleri
İhracat ticaret şirketleri, hizmet verdikleri firmalar adına ihracat yapmaktadırlar. İhracat Ticaret Şirketi, muhtemel pazarlarda, müşterisinin ürettiği veya benzeri malları ithal eden firmaları belirler ve müşterisinin malllarını bu firmalara satmak için satış pazarlama faaliyetleri yürütür.
Paketleme ve ambalaj firmaları (İhracat taleplerine yönelik)
İhracat ambalaj şirketleri, ihracata yabancı firmalara hizmet sunmaktadır. Bazı ülkeler spesifik ambalajlama şartnameleri gerektirir ve ihraç mallarına yönelik, ülkeden ülkeye veya çeşitli kalite standartlarına bağlı olarak değişen paketleme, palet, kutu, kasa gibi opsiyonlara göre beraberinde geçerli belgeler sunarak hizmet verirler. (www.ihracat.co)
Buna ek olarak, paketleme üzerine uzmanlığı bulunan bu firmaların kimi zaman danışmanlık ve denetleme hizmetleri sundukları, ihracatçıların talep etmesi durumunda ambalajlanma için uygun tasarım ve materyal konusunda tavsiyelerde bulundukları da görülür, örneğin taşıma araçlarının ölçülerini ve ihracatı yapılacak malzemenin özelliklerini dikkate alarak, maksimum sayıda ve en güvenli şekilde nasıl yükleme yapılabileceğine dair ambalaj veya palet alternatifleri sunarlar.
Gümrük Müşavirleri
Gümrük müşavirleri, ihracatı ya da ithalatı yapılacak mal gruplarına bağlı olarak gümrük düzenlemeleri ile ilgili, güncel mevzuat bilgilerini takip ederek, gümrük işlemlerinin (custom clearence) sorunsuzca ve hızlı bir şekilde sonuçlanması için, müşterilerinden aldıkları vekalete dayanarak gümrük işlemi yapan firmalardır.
Birçok ülkenin gümrük mevzuatı, ihracatçılar için anlaşılması güç olabilir. Gümrük müşavirinin, işlem yaptığı ürün gruplarına yönelik bilgi ve tecrübesi bazen hayati önem taşır. Birçok ülkede, ihracatçı için her zaman açık olmayan öğelerin ithalatı için belirli kanunlar ve dokümantasyon gereklilikleri vardır. Gümrük komisyoncusu, bir şirkete çok sayıda ülkeye ihraç ederken gerekli olan bilgileri, beraberinde alması gereken belgeleri hizmet olarak sunar.
Küresel tedarik zincirinin karmaşıklığı nedeniyle, ihracat ya da ithalatçı olarak faaliyet gösteren firmalar. Tedarik zincirinin her aşamasında yer alan aracı ve danışman firmaların deneyimini kullandıklarında yeni pazarlarda başarılı olma şanslarını arttıracaklardır. Bununla birlikte, bu hizmetler ihraç edilecek ürünlerin fiyatına ilave bir maliyet katmaktadır. (www.ihracat.co)
Yorumlar
Yorum Gönder