8.sınıf açıklama öyküleme betimleme tartışma test soruları

8.SINIF ÖYKÜLEME, BETİMLEME ,TARTIŞMA , AÇIKLAMA İLE İLGİLİ TEST SORULARI VE CEVAP ANAHTARI

Öykülerinde de romanlarında olduğu gibi, insanlar  ön planda tutulmuştur.Yazar öykülerinin kahramanlarında kendi iç dünyasını anlatmış, hem romanlarında hem öykülerinde kişinin ruhsal çöküntüsünü   koymuştur.Düşünceye
  yer veren yazar,  öykülerinde kendi yaşadığı acıları,umutları,aşkları ve özleyişleri anlattı.

1. Yukarıdaki parçada kullanılan anlatım biçimi ve düşünceyi geliştirme yolu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Betimleme-tanımlama            
B) Tartışma-örnekleme
C) Açıklama-tanımlama              
D) Açıklama-karşılaştırma

Gene bir “eski” hasretidir  gidiyor. Yeniye  kötü bakıyorlar; anlamı yokmuş, güzel değilmiş, düşünmekten, çalışmaktan kaçınan insanların  ne yaptıklarını bilmeden ortaya attıkları şeylermiş. Geçmişin büyük eserlerini inceleyip de onlardan örnek almalıymışız. Oysaki asıl “yeni” zordur, yeninin anlamını  ,
güzelliğini duymak zordur.
2.Bu parçada aşağıdaki anlatım biçimlerin-
den hangisi kullanılmıştır?

A) Açıklayıcı Anlatım
B) Betimleyici Anlatım
C) Örnekleyici Anlatım
D) Tartışmacı Anlatım


3. Ahmet  ve ben bir süre, yan yana   yürüdük. Sonra, ne yapacağını bilmeyen kimselere özgü   iç sıkıntısı ile yolun ortasında durup kargaların uçuşunu seyrettik. Termosumu çıkardım,   çay doldurdum. Bir bardak da ona  uzattım. Hiç konuşmadan çaylarımızı içtik.
Parçanın anlatımında hangi anlatım tekniği ağır basmaktadır?

A) Betimleme
B) Karşılaştırma
C) Örneklendirme
D) Öyküleme



4. Kıskançlığın özünde  öz güven eksikliği ve
yetersizlik duygusu vardır. Kendini dışlanmış
hissetmek kıskançlığı etkiler . İleri derecede
kıskançlık ise, tehlikeli   hastalıktır. Böyle
  insan, çevresindeki herkese ve her olaya
şüpheyle bakar. Herkesin kendisine düşman
olduğu endişesine kapılır.
Bu parçada aşağıdaki anlatım biçimlerin-
den hangisi kullanılmıştır?

A) Tartışmacı Anlatım
B) Öyküleyici Anlatım
C) Açıklayıcı Anlatım
D) Betimleyici Anlatım

5. Koyu yeşil  ceketin cebindeki kıpırtıyı fark edince birden duraksadı; küçücük bir şıngırtıydı. Islak cep   içinden incecik,
gümüş bir bileklik düşüverdi avucuna: Ahmet ’in
zinciri! Orada unutulmuş! Sevgiyle baktı zinci
re; ne hoş sürpriz, ne güzel bir merhabaydı!
Bu parçada aşağıdaki anlatım biçimlerinin
hangilerinden yararlanılmıştır?

A) Betimleme – benzetme
B) Açıklama – örneklendirme
C) Öyküleme – betimleme
D) Betimleme – tanımlama

6. Türbedeki lahitlerin bulunduğu   yaldız-
lı, nakışlı, çinili salondan sonra, görevlilerin
izniyle alt kattaki asıl   odasına girdim.
Arkadaki bakımsız avludan birkaç basamak
indikten sonra alçak   kapıdan girdiğimiz
basık tavanlı,  , kasvetli oda gerektiği
gibi, sadece tek bir çıplak ampulle aydınlatıl-
mıştı.   Timur’un kemikleri çok
yakınımdaydı lakin  mezar taşına bile el sürme-
dim ne olur ne olmaz diye.
Bu parçanın anlatımında, aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?

A) Karşılaştırmalı Anlatım
B) Betimleyici Anlatım
C) Tartışmacı Anlatım
D) Açıklayıcı Anlatım

7. Piknik için gittiğimiz bölgede değişik  türlerde
birçok ağaç vardı. Kabukları dökülmüş, çok
yaşlı bir de ardıç   vardı orada. Kurumuş,
gölgesini yitirmiş   ağaçtı. Gövdesi delik de-
şikti. Boğum boğum kökleriyle kayalığın yüzü-
ne   yapışmış, sarp kayalığı baskı altına
almıştı.
Yukarıdaki paragrafta hangi anlatım tek-
niği kullanılmıştır?
A) Betimleme
B) Örneklendirme
C) Tartışma
D) Açıklama

8.. Ölümsüzlük isteği ne kadar da kötü bir istek.
İnsan aslında elini neye sürse ya ömrünü kı-
saltıyor, veya  yok ediyor onu. Petrol birikimi
kaç milyon yılda oldu  ? Ben de bilmi-
yorum. Birkaç milyon   olmalı. Peki, kaç yılda
tüketeceğiz? Bana tek bir şey söyleyin ki, insa-
nın sayesinde ömrü uzamış olsun.
Parçada, aşağıdaki anlatım tekniklerinden
hangisi kullanılmıştır?

A) Öyküleme
B) Örneklendirme
C) Karşılaştırma
D) Betimleme

9. İşten ayrılalı yirmi  beş gün olmuştu. On beş gün-
dür yeni   iş arıyordum. Nihayet bir kitap-
çıda, sayfası üç  liraya bir tercüme işi buldum.
O kadar sevindim ki... Her forma kır  iki lira
getirecekti.
Bu parçanın anlatımında aşağıdaki teknik-
lerden hangisi kullanılmıştır?
A) Betimleme
B) Öyküleme
C) Örneklendirme
D) Karşılaştırma

10. Çağımızın birçok yazarının  en büyük en-
dişesi, teknoloji ile insan karşıtlığını dengele-
me isteğidir. Faydalı deyip endüstri ve bilime
yapılan yatırımları, sanata yapılan yatırımlar-
dan   önemli görürsek şu sonuçla karşı
karşıya kalabiliriz: Burada kazanan belki en-
düstri, teknoloji olur lakin  insan insanlığını,
yani duyarlığını kaybeder.
Bu parçada aşağıdaki anlatım tekniklerin-
den hangisine başvurulmuştur?

A) Betimleme
B) Tanımlama
C) Öyküleme
D) Karşılaştırma

11. Eskiden dünya çok daha aydınlık  ve gü-
zel görünüyordu bana. O zamanlar yaptığım
müzikler   karamsardı. Şimdi ise dünya
  karamsar. Herhalde aydınlığa ihtiyaç du-
yuyorum ve bu sebeple  insanlara neşe ve güç
vermeye çalışan müzikler yapıyorum.
Yukarıdaki paragrafta hangi anlatım tek-
niği kullanılmıştır?

A) Öyküleme
B) Tanımlama
C) Karşılaştırma
D) Betimleme

12. Ben   tabağıma bakıyorum. Somurtmuş
oturuyorum. Dayımın omzuna dayamışım ba-
şımı. O da kestirmeme izin vermediğim saç-
larımı okşuyor.   Herkes anlıyor
neyi beklediğimi. Kimse oralı olmuyor. Sözde
şımartılmayacağım.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?

A) Öyküleyici Anlatım
B) Açıklayıcı Anlatım
C) Karşılaştırmalı  Anlatım
D) Örnekleyici Anlatım

13. Kasaba lodosu,   pek az tutan bir liman-
da kurulmuştu. Bütün kent , deniz kenarına
yığılmış evleriyle dar sokaklardan ibaretti.
Kasabanın   ana yolu doğruca gelir, limana
dayanırdı. Bütün   bakkallar, berberler bu ana yolun üzerindeydi. Limanın tam
karşısında büyük bir alan  vardı.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden
hangisine başvurulmuştur?

A) Betimleme
B) Tanımlama
C) Öyküleme
D) Karşılaştırma

14. Karda   kan izleri görülüyordu.
Aygır acı,  ı bir kişneme bıraktı. Ön
  ayağı ile hırsla eşindi. Sonra durgunlaştı,
başı önüne düştü. Diğer atlar şaş-
kınlıkları geçince pörsüyüverdiler. Hepsi bir-
den saygı duruşuna geçmişti sanki.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden
hangisi ağır basmaktadır?
A) Betimleme
B) Tanımlama
C) Açıklama
D) Karşılaştırma

15. Çağımızda her gün olumlu veya  olumsuz he-
yecan yaratan olaylar oluyor. Bu bakımdan
gerçek sanatçılar asrın  nabzını elinde tutan
insanlardır. Bunlar çok fazla değildir aslında.
Russe’ın da dediği gibi 18. Asırdaki  50 bilim
ve sanat adamını öldürmüş olsaydık, dünya-
mız şimdi 200 yıl geride olacaktı.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden
hangisi ağır basmaktadır?

A) Öyküleme
B) Tanık gösterme
C) Tanımlama
D) Betimleme

16. Erasmus der ki, “Hayvan, hayvan olarak do-
ğar; ama insan insan olarak doğmaz. İnsan
oluşur.” İnsan doğduğunda başkasının yardı-
mına muhtaçtır. Ve yirmi  milyon yıllık birikimini
yavrularına, kendisinden sonraki kuşaklara
aktarır. Hiçbir hayvan geçmişteki birikimlerine dayanarak davranmaz; insan, yavrularına geçmişteki birikimlerini aktarabilen tek var-lıktır.
Bu paragrafta aşağıdakilerin hangisinde
verilen anlatım tekniklerinden yararlanıl-
mıştır?

A) Örneklendirme – betimleme
B) Betimleme – açıklama
C) Tanık gösterme – tanımlama
D) Karşılaştırma - tanık gösterme

17. “Nitelikli” okur ile “niteliksiz” okur arasın-
daki fark şudur: Birincide , kitap satın alma bir
devamlılık ve süreklilik gösterir; ikincisinin
kitap satın alışında böyle bir devamlılık ve
süreklilik yoktur. Ara sıra kitap satın alır “ni-
teliksiz” okur; aldığı kitapları, kendi beğenisi
değil, reklam kampanyaları belirler...
Bu parçada, aşağıdaki düşünceyi geliştir-
me yollarından hangisine başvurulmuştur?

A) Benzetme
B) Tanımlama
C) Örneklendirme
D) Karşılaştırma

18. Sanat dergilerimizin durumu ümit verici değil, okurlara   yazık oluyor. Dergilerde   ufkunu açacak, heyecan uyandıracak yazılara rastlanmıyor. Bu iş   emek ister. Bilim dergilerinin durumu çok daha iyi, sanat dergilerine oranla   olumlu çabalar,   önemli girişimler olduğunu görüyorum.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin
hangisinden yararlanılmıştır?

A) Öyküleme
B) Karşılaştırma
C) Betimleme
D) Örneklendirme

19. Şehri akşamüstü sis basmıştı. Sis Haliç yoluyla
gelmiş;   mavnalar, köprüler, sonra kuleler,
mağazalar kaybolmuştu. Liman düdük sesleri
içindeydi. Vapurlar   acı bağırmıştı. Sonra
bir sessizlik. Işıklar yayılı yayılıverdiler.
Bu parçada aşağıdaki anlatım biçimlerin-
den hangisi kullanılmıştır?

A) Betimleyici Anlatım
B) Öyküleyici Anlatım
C) Açıklamalı Anlatım
D) Tartışmacı  Anlatım

20. Gerçeği ışıldakla kendi dışında arayan insan  değildir ozan... Gerçeği içinin radarındaki yan sımalarda bulan, bulduklarını dil aracılığıyla okurlarıyla paylaşan insandır.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin
hangisinden yararlanılmıştır?

A) Örneklendirme
B) Tanımlama
C) Tanık gösterme
D) Betimleme

CEVAP ANAHTARI
1.D
2.D
3.D
4.C
5.C
6.B
7.A
8.B
9.B
10.D
11.C
12.A
13.A
14.A
15.B
16.C
17.D
18.B
19.A
20.B


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

korkusuz kaptanlar kısa kitap özeti

yürekdede ile padişah kitabının kısa özeti

küçük lord kitabının kısa özeti